Thursday, September 30, 2010

selfishness..

Dalam sesuatu perkara,manusia akan melihat dari sudut pandangan sendiri. Pemahaman sendiri dan pemikiran sendiri. Semua itu dibina berdasarkan pengalaman,pembelajaran,pemerhatian dan pemahaman sendiri. Kadang kala, persekitaran juga memberi kesan dalam melihat sesuatu perkara.

Adakalanya, pandangan itu betul bagi sesetengah pihak tetapi salah bagi pihak yang lain. Adakalanya, menarik dan kreatif bagi sesetengah pihak tetapi sangat dangkal dan jumud bagi pihak yang lain.

Isu paling sensasi dewasa ini,hak kebebasan asasi. 'hak untuk bebas melakukan apa sahaja oleh sesiapa sahaja',itulah interpretasi makna HAK KEBEBASAN ASASI bagi sesetengah pihak. Antaranya, bebas bersuara,bebas menyuarakan pandangan dan pendapat tanpa gentar dan takut. Alasan yang diguna, perlembagaan benarkan hak bebas bersuara. Dunia menyanjung kebebasan hak asasi seseorang untuk menyuarakan pandangan dan pendapat.

Walaupun jelas,pandangan itu menyakitkan pihak yang lain. Walaupun jelas,pandangan itu mencela agama yang lain. Walaupun jelas, pandangan itu menghina bangsa dan negara lain.

Ada yang mencela agama lain kerana tidak sama dengan pemahaman agamanya, atas alasan bebas bersuara. Ada yang mencela negara sendiri, atas alasan perlembagaan membenarkan. Ada yang sanggup melakukan perkara yang jauh dengan sifat kemanusian, atasan alasan hak kebebasan asasi.

Apa guna undang-undang, perlembagaan jika hak kebebasan asasi melebihi malah menjangkauinya. Apa guna polis dan tentera, penguatkuasa undang-undang jika dengan hanya menggunakan hak kebebasan asasi untuk mereka kebal dari undang-undang. Untuk bebas menyuarakan pendapat dan pandangan tanpa memikirkan kesannya.

Seharusnya, perlu wujud kesedaran bahawa tanpa bebas tanpa kawalan hanya 'ibarat kapal berlayar di lautan tanpa kemudi dan nakhoda, tanpa hala tuju, yang akhirnya karam dipukul ribut dan ombak ganas'.

Setiap kebebasan perlu dan seharusnya ada kawalan. hak kebebasan asasi tidak sepatutnya bererti bebas-sebebasnya. Tetapi BEBAS DALAM KAWALAN. Kawalan yang memastikan kebebasan itu tidak akan memudaratkan yang lain. Itu barulah erti bebas.

Contohnya, dunia menyanjung kebebasan beragama dan kebebasan bersuara. Tetapi tidak bererti seseorang boleh menghina dan mencela agama lain dan mempertikaikan kewujudan dan tatacaranya. Orang itu tidak patut dikatakan mengamalkan kebebasan beragama dan bersuara. Orang itu seharusnya digelar SELFISH PERSON..

tiada kaitan cuma sebuah cerita di pagi hari

~at the end, it's still point of view from someone with his own perspective... dan adakalanya dia terlalu selfish dengan pandangannya sendiri...

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger