Monday, October 24, 2011

Human Rights: Adakah satu nilai tertinggi dalam kehidupan manusia?

Human Rights ataupun hak asasi manusia sering diperkatakan sama ada dalam bentuk pandangan seseorang, suatu pihak, organisasi malahan dalam bentuk kesatuan. Ia sering diperkatakan berkaitan hak seseorang manusia dalam sesuatu perkara. Definisi hak asasi manusia menurut pandangan antarabangsa:


"Human rights are rights inherent to all human beings, whatever our nationality, place of residence, sex, national or ethnic origin, colour, religion, language, or any other status. We are all equally entitled to our human rights without discrimination. These rights are all interrelated, interdependent and indivisible.

Universal human rights are often expressed and guaranteed by law, in the forms of treaties, customary international law , general principles and other sources of international law. International human rights law lays down obligations of Governments to act in certain ways or to refrain from certain acts, in order to promote and protect human rights and fundamental freedoms of individuals or groups.," United Nations Human Rights.

Berdasarkan pemahaman saya dari definasi ini ialah setiap manusia mempunyai hak asasi dan hak-hak asasi ini didefinasikan dan dilindungi oleh undang-undang.
Saya tidak menyangkal hak asasi manusia. Dan saya tidak menyangkal undang-undang yang telah dirangka bagi mempertahankan hak ini. Cuma yang ingin saya utarakan ialah apakah had sempadan hak asasi manusia ini. Dan sejauh mana ia selari dengan hak-hak yang lain.

Jujur, kemampuan saya dalam menterjemahkan dan membincangkan perkara ini sangat-sangat terhad. Jadi saya akan kongsikan beberapa artikel yang membincangkan tentang perkara ini. Artikel ini membincangkan dari sudut pandangan seorang beragama Islam. Saya cuma mahu anda fikirkan sama ada hak kebebasan asasi itu adalah nilai yang paling tinggi yang perlu diambil berat/dipertimbangankan dalam suatu perkara ATAU Al-Quran dan Hadis yang menjadi rujukan kita sebagai seorang beragama Islam.


Di sini saya kongsikan berita yang menyebabkan saya terfikir perkara ini. Groups: Don't interfere with a person's freedom to choose their attire. Pada saya memang betul, kite tidak patut menyibuk dalam urusan seseorang untuk berpakaian. Terpulang kepada mereka untuk berpakaian apa sekali pun. Itu HAK mereka. Tetapi perlu diingat bahawa selain HAK individu, ada lain yang turut mempunyai hak. Iaitu HAK seorang Islam mengajak saudara seIslamnnya untuk mengamalkan ajaran Islam.

Hanya Allah yang lebih mengetahui.


1 comments:

timm yusuf said...

xmo tukar background ke, kaler oren n jalur nmpak cm pnas sket..heee...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger