Monday, October 10, 2011

Talk without investigate, Say without think

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dah lama saya tak menulis dalam blog ini. Banyak yang saya terfikir nak tulis, cuma kekadang tangan jek malas nak menulis. Tengahari 2 hari lepas saya ada membaca suratkhabar The Star dan tertarik dengan tajuk berikut: DUMC issue: S'gor Sultan rules no action against parties involved.

Rasa-rasanye mesti korang masih ingat isu pasal JAIS datang menyerbu DUMC dalam bulan 9 gitu la. Gempar satu Malaysia kan? Semua tertanya kenapa JAIS datang menyerbu sebuah gereja. Pelbagai pihak menyuarakan pandangan dan pendapat. Ahli-ahli politik ada yang lantang pertikaikan. Timbul pula isu2 murtad dan pelbagai lagi. Ini antara kenyataan-kenyataan mereka: MB demands Jais explanation on raid dan Muhibbah dinner held in church disrupted. Dua link ini sekurang-kurangnya boleh refresh sedikit isu tersebut. Ada banyak lagi, korang leh google saja isu itu.

Saya bukan nak pertikaikan atau nak komen-komen ape yang diorang komen. Cuma apa yang ingin diperkatakan ialah sikap seseorang yang membuat kenyataan tanpa mengetahui hujung pangkal isu tersebut. Terus membuat kenyataan tanpa menyelidik perkara tersebut. Jika korang membaca kenyataan media Sultan Selangor dalam link kat atas tu mesti korang faham maksud aku kan. Bahawa sesungguhnya, kenyataan yang dikeluarkan segolongan pihak tertentu lebih berbentuk tuduhan dan menggunakan pertimbangan yang tidak wajar. Dan di dalam isu ini, JAIS menjadi mangsa pertimbangan tidak wajar pihak tertentu. Terbukti dalam isu ini, hasil laporan dan siasatan bahawa JAIS hanyalah menjalankan tugasan mereka dan terdapat bukti yang wajar untuk mereka bertindak sedemikian.

"Wahai orang-orang yang beriman!Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita,maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan(kecerobohan), yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu.", Surah Al-Hujurat ayat 6 (49:6).

Cuba korang teliti ayat yang saya berikan ini. Dalam Al-Quran telah dinyatakan agar kita perlu menyelidik terlebih dahulu sesuatu berita sebelum membuat keputusan atau kenyataan. Agar kita tidak tersalah dan tidak menyesal dengan perbuatan/percakapan kita. Semoga isu ini boleh menjadi contoh dalam menjalani kehidupan kita seharian. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger